Vores politik
Glostrup Borgerliste er en samling af lokalpolitiker, der står sammen om at passe på Glostrup.

Glostrup Skole er en central byggeklods til en god uddannelse, og derfor har vi hos Glostrup Borgerliste en række fokuspunkter ifm. med driften af Glostrup Skole.

Hos Glostrup Borgerliste vil vi arbejde for, at skolen i Glostrup (Glostrup Skole), har størst mulig selvstændighed for den enkelte afdeling/enkelte skole med egen skoleledelse og skolebestyrelse. Vi mender samtidig at vores folkeskole skal forblive et kommunalt ansvar, hvor kommunalbestyrelsen sætter rammerne, og skole står for den fagligeudvikling af skolen.

  • Størst mulige selvstændighed for den enkelte afdeling/skole.
  • Styrkelse af fagligheden.
  • Styrkelse af kontakten skole / forældre.
  • Vi ønsker at alle får opfyldt deres ønske om skolelokation og derfor ønsker vi at udvide Nordvangskolen.
  • Kristendommen og forståelsen af vores kristne kulturbaggrund skal prioriteres i forhold til andre religioner.

Den årlige kvalitetsrapport skal være en retvisende og proaktiv rapport, der giver kommunalbestyrelsen viden og indsigt til at styrke fagligheden i skolen. Det skal endvidere sikres, at skolebestyrelsen gennem en god information, har et godt beslutningsgrundlag med udgangspunkt i den enkelte skole (afdeling), til at styrke skolen og løse dens udfordringer.

Fagligheden skal stå i centrum i skolen, og den skal bl.a. styrkes gennem et aktivt læringsmiljø og en god klasseledelse. Fx kan der gøres op med traditionel klassedannelse, og i større grad bør eleverne opdeles ud fra deres faglige niveau, frem for årgang opdelt undervisning som vi kender det. Hvis fagligheden skal styrkes, skal eleverne ikke have mere af det samme.

Der skal være en stærk, handlekraftig og samarbejdsorienteret ledelse, som i samarbejde med lærerne kan skabe målbare resultater. Den nære ledelse skal styrkes, og det er skolens ansvar at give forældrene god information og indsigt i skolens arbejde og mål.

Der bør ikke være klasser hvor indvandrerbaggrunden er over 33%, og dansk kundskaber skal være i orden når man starter i skolen.

Skolen skal i mindre grad være en gymnasieforberedende skole, skolen skal i større grad være en skole hvor eleverne løftes fagligt. Således at de forberedes til at kunne geberde sig i det videre uddannelsesforløb, og der skal udvikles en bredere faglighed, hvor eleverne også introduceres for lokale foreninger og virksomheder.

Skolen skal i højere grad introducere eleverne til det samfund de er en del af, og det skal ske gennem understøttende undervisning, åben skole, faglig fordybelse og bevægelse.

Kristendommen og forståelse af vores kristne kulturbaggrund skal prioriteres i forhold til andre religioner.

Skolen skal endvidere også forberede alle eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed, demokrati og folkestyre.

Vi anvender cookies

Vi anvender cookies på vores website. Nogle af dem er afgørende for driften af websitet, mens andre hjælper os med at forbedre dette website og brugeroplevelsen (sporingscookies). Du kan selv bestemme, om du vil tillade cookies eller ej. Bemærk, at hvis du afviser dem, kan du muligvis ikke bruge alle websitets funktioner.